رژیم غذایی مرتبط با کولیت اولسراتیو

رژیم غذایی مرتبط با کولیت اولسراتیو

 

کولیت اولسراتیو بیماری التهابی روده است که باعث ایجاد التهاب طولانی مدت و نشانه های زخم در سیستم گوارش می شود. این بیماری داخلی ترین لایه روده بزرگ و رکتوم را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

درمان های طبیعی برای کولیت اولسراتیو

درمان های معمول کولیت اولسراتیو معمولا در برگیرنده استفاده از دارو یا جراحی است. داروهای ضد التهابی معمولا اولین مرحله برای درمان خواهد بود. اگرچه این داروها می توانند در کاهش نشانه های کولیت اولسراتیو مفید باشند اما عوارض جانبی نیز خواهند داشت. در موارد حاد و شدید، می توان از جراحی برای از بین بردن کولیت اولسراتیو استفاده کرد اما این گزینه معمولا در برگیرنده برداشتن کل روده و رکتوم است. برای درمان طبیعی این بیماری باید بدانید که رژیم غذایی درمان کننده جزو اصول بنیادین است. برخی از محرک های غذایی می تواند پاسخ سیستم ایمنی و التهاب را در سیستم گوارش بدتر کنند. این غذاها باید شناسایی گردند و از رژیم غذایی حذف شوند. برخی از غذاهای مشکل ساز در برگیرنده محصولات لبنی، غذاهای ادویه دار و شکر تصفیه شده هستند. برای کاهش التهاب و کمک به جذب مواد مغذی، غذاهای مفیدی همچون امگا3 و پروبیوتیک وجود دارد.
تمرینات ورزشی نیز جزو فاکتورهای مهم در درمان این بیماری است زیرا مزایای ورزش بسیار زیاد است. تمرینات ورزشی متوسط تا شدید می توانند استرس که ریشه بیماری های التهابی است را از بین ببرند.

 

غذاهایی که کولیت اولسراتیو را بدتر می کنند

برخی از غذاها هستند که باعث بروز التهاب و بدتر شدن این بیماری می شوند. این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی از افراد، فیبر می تواند ازاردهنده باشند زیرا هضم آن ها دشوارتر است. حذف مواد غذایی حاوی فیبر همچون آجیل ها، دانه ها، غلات کامل و میوه و سبزیجات خام می تواند در برخی از شرایط مفید باشد. اگرچه این موضوع به افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمک می کند درد، گرفتگی و سایر نشانه های موجود را کمتر کنند اما التهاب را کاهش نمی دهد. افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند ممکن است با این غذاها و نوشیدنی ها مشکل داشته باشند:

– الکل
– کافئین
– نوشیدنی های کربناته
– محصولات لبنی
– میوه و سبزیجات خام
– حبوبات، بقولات
– میوه های خشک شده
– غذاهایی که گوگرد و سولفات دارند
– غذاهایی که فیبر بالایی دارند
– گوشت
– آجیل و کره آجیل
– شکر تصفیه شده
– غذاهای ادویه دار

 

درمان های طبیعی برای کولیت اولسراتیو

غذاهایی که می توانند کولیت اولسراتیو را درمان کنند

اسید چرب امگا3:

مطالعات مختلف نشان می دهد این اسید چرب می تواند با التهاب مبارزه کند. این ماده برخی از مواد شیمیایی خاص در بدن را مسدود می سازد. مزایای روغن ماهی بسیار زیاد است. یکی از مطالعات نشان می دهد افرادی که از اسید چرب امگا3 به عنوان بخشی از درمان کولیت اولسراتیو خود استفاده می کنند موفقیت بیشتری در درمان خواهند داشت.

پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در سیستم گوارش زندگی می کنند و از توانایی بدن برای جذب مواد مغذی و مبارزه با عفونت پشتیبانی می کنند. جمعیت پروبیوتیک ممکن است به خاطر باکتری های بد، مخمر و قارچ کمتر شود. این ها همچنین آنزیم هایی ایجاد می کنند که باکتری های بد را از بین می برد. پروبیوتیک می تواند قدرت سیستم ایمنی را بهبود ببخشد و عملکرد گوارش را بهتر کند. سعی کنید از پروبیوتیک ها و مواد تخمیر شده همچون کفیر استفاده کنید.

غذاهای غنی از آهن:

بزرگترین نشانه کولیت اولسراتیو کم خونی است . این موضوع زمانی رخ می دهد که بدن گلبول قرمز کافی در خود ندارد. آهن علاوه بر اینکه می تواند از بروز کم خونی پیشگیری کند بلکه ماده مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی و انرژی است. کمبود آهن می تواند بدین معنا باشد که بدن قادر به تولید گلبول قرمز کافی حمل کننده اکسیژن نیست و در انتقال اکسیژن به سایر قسمت های بدن با چالش مواجه است. غذاهای غنی از آهن در برگیرنده جگر، گوشت، لوبیای سیاه و زرده تخم مرغ است.

غذاهای غنی از فولات:

فولات نیز یکی از ویتامین های مهم برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو است زیرا به بدن کمک می کند سلول های جدید بسازد. کمبود فولات در بدن باعث کم خونی، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و هضم ضعیف می شود.شما می توانید از غذاهایی همچون عدس، آووکادو و چغندر و بروکلی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که این غذاها زمانی که به صورت خام مصرف می شوند هضم دشواری دارند پس اگر نشانه هایتان بدتر شد آن را بخارپز کنید.

زردچوبه:

یکی از قدرتمندترین جنبه های زردچوبه توانایی آن برای کنترل التهاب است. این گزینه یکی از موثرترین ترکیبات ضد التهابی در جهان است. افرادی که مشکلات شکمی و گوارشی دارند ممکن است نتوانند از داروها استفاده کنند. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند بیماری التهابی روده را مدیریت کند. بهترین روش برای استفاده از زردچوبه در رژیم غذایی نوشیدن چای آن است.

 

مکمل های مفید برای درمان کولیت اولسراتیو

– کلسیم: قدرت استخوان ها را بهبود می بخشد و باعث ترشح هورمون های مفید می شود

– ویتامین دی: با بیماری های خودایمنی مبارزه می کند و باعث سلامت استخوان ها می شود

– مولتی ویتامین ها: شما را مطمئن می سازد که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را دریافت می کنید

– پروبیوتیک ها: باکتری های خوبی را بدن فراهم می کند، التهاب را کاهش می دهد و پاسخ های سیستم ایمنی را کمتر می کند

– روغن ماهی: با التهاب مبارزه می کند و برخی از مواد شیمیایی خاص را مسدود می سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.