15 مورد از مواد غذایی حاوی ویتامین E و مزایای آن ها


15 مورد از مواد غذایی حاوی ویتامین E و مزایای آن ها

 

ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و می تواند از سلول های شما در برابر آسیب محافظت کند. این ویتامین قدرت فوق العاده ای برای بهبود سلامت شما دارد. مصرف ویتامین E کافی می تواند به درمان شرایط خاص پوستی کمک کند، رشد موها را تقویت نماید و حتی از بینایی نیز حمایت کند. این ویتامین در مواد غذایی مختلفی همچون میوه ها، سبزیجات، دانه ها، روغن ها وجود دارد.

 

ویتامین E چیست و چه اهمیتی برای بدن دارد؟

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش، این ویتامین برای سلامت بدن بسیار مفید است. این ویتامین می تواند نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کمتر کند، از سلامت پوست و مو حمایت نماید، بینایی تان را بهبود ببخشد. این ویتامین از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می نماید. ویتامین E لخته شدن خون را کمتر می کند و به بهبود سلامت بدن کمک می نماید. از آنجایی که این ویتامین در رژیم غذایی به وفور یافت می شود کمبود آن نادر است و تنها در افرادی که سلامتی شان مشکل دارد دیده می شود.

 

مواد غذایی با ویتامین E

مواد غذایی با ویتامین E

داشتن ویتامین E کافی در رژیم غذایی برای سلامت کلی بدن ضروری است. خوشبختانه این ویتامین در مواد غذایی به وفور یافت می شود.

روغن ریشه گندم: یک قاشق غذاخوری از آن حاوی 20.2 میلی گرم ویتامین E است.

دانه آفتابگردان: یک چهارم پیمانه از آن در برگیرنده 11.6 میلی گرم از این ویتامین است.

بادام: یک اونس از بادام حاوی 7.3 میلی گرم از این ویتامین است.

فندق: یک اونس از فندق در برگیرنده 4.2 میلی گرم از این ویتامین است.

اسفناج: یک پیمانه اسفناج پخته شده در برگیرنده 3.7 میلی گرم از این ویتامین است.

آووکادو: یک پیمانه از آن در برگیرنده 3.1 میلی گرم از این ویتامین است.

برگ شلغم : یک پیمانه پخته شده از آن 2.7 میلی گرم ویتامین E دارد

بادام زمینی: یک اونس از آن 1.9 میلی گرم ویتامین دارد

روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری از آن 1.9 میلی گرم ویتامین E دارد

انبه: یک پیمانه از آن 1.8 میلی گرم ویتامین E دارد

سیب زمینی شیرین: یک پیمانه پخته شده از آن 1.4 میلی گرم ویتامین دارد

گوجه فرنگی: یک پیمانه پخته شده از این ماده 1.3 میلی گرم ویتامین E دارد.

 

مزایای غذاهای حاوی ویتامین E

مزایای غذاهای حاوی ویتامین E

– خاصیت آنتی اکسیدانی دارند

– سلامت پوست را بهبود می بخشند

– رشد موها را ترویج می کنند

– از سلامت بینایی محافظت می کنند

– نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کمتر می نمایند.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به خنثی شدن رادیکال های ازاد مضر کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت بدن دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات می توانند از بدن در برابر شرایط مزمن همچون بیماری های قلبی، دیابت و حتی سرطان محافظت کنند. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به پیشگیری از پیری زودرس، کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و سلامت سلول ها کمک می کند.

بهبود سلامت پوست:

چه بخواهید سرعت درمان زخم را بیشتر کنید یا با آکنه مبارزه نمایید خوردن مواد غذایی حاوی این ویتامین برای پوست بسیار مفید است. به لطف آنتی اکسیدان های قدرتمند در این ویتامین می توان از آن برای بهبود شرایط پوستی مختلف استفاده کرد. ویتامین E می تواند سرعت بهبود زخم را بیشتر کند، از بروز سرطان پوست پیشگیری نماید، زخم را درمان نماید. این ویتامین ممکن است التهاب را کاهش دهد.

ترویج رشد موها:

ویتامین E علاوه بر اینکه باعث درخشندگی موها می شود می تواند آن ها را سالم نگه دارد. در حقیقت تحقیقات انجام شده نشان می دهد استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین می تواند به رشد موها کمک کند.

پشتیبانی و حمایت از بینایی:

ویتامین E یکی از ریز مغذی های ضروری برای بینایی است. در حقیقت از دست رفتن بینایی یکی از نشانه های رایج کمبود این ویتامی است. ویتامین E می تواند چشم را در برابر برخی از اختلالات مربوط به آن محافظت کند.

کاهش نشانه های سندرم پیش از قاعدگی:

سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای از نشانه هاست که فرد قبل از شروع دوره قاعدگی خود تجربه می کند. این نشانه ها در برگیرنده اختلالات خلق و خو، هوس خوردن مواد غذایی، خستگی، تحریک پذیری، افسردگی است.

برخی از مطالعات نشان می دهد ویتامین E ممکن است بتواند در درمان این سندرم مفید باشد.

 

در طول روز به چقدر ویتامین E نیاز داریم؟

برای بیشتر بزرگسالان توصیه می شود حداقل 15 میلی گرم از این ویتامین در طول روز مصرف شود هر چند این مقدار برای زنان شیرده به 19 میلی گرم هم می رسد. نیازهای ویتامین E برای کودکان بر اساس سنشان تغییر پیدا می کند. هر چقدر کودکان بزرگ تر می شند نیازشان به این ویتامین هم بیشتر می شود.

 

نشانه های کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین بسیار نادر است و در افرادی دیده می شود که برخی از مشکلات جسمی را دارند. نشانه های رایج کمبود ویتامین E در بدن عبارت است از :

– درد عضلات
– ضعف
– مشکلات بینایی
– بی حسی و کرختی
– سیستم ایمنی ضعیف
– از دست دادن تعادل
– لرزیدن
– مشکل در راه رفتن

اگر فکر می کنید کمبود ویتامین E دارید باید با پزشک مشورت کنید. افزایش مصرف غذاهای حاوی این ویتامین می تواند به شما کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.